Dona suport econòmic al projecte de Dones Visuals
Dones Visuals posa de manifest el topall del 30% en els equips de lideratge
Aquesta setmana s’han anunciat les nominacions en les 25 categories dels Premis Gaudí. 31 pel·lícules nominades de les 68 que n’eren candidates. Hem analitzat les dades de les categories –que ens donen una fotografia més clara del sector que les nominacions– per extreure’n conclusions que són importants per saber qui som i on som.
Directores que lideren equips de dones
Si mirem les dades pels tipus d’equips que es creen segons els lideratges, dins de les candidatures destaquem que el 93% de les pel·lícules liderades per una directora compten amb equips paritaris, i el 57% superen el 70% de presència de dones professionals als seus equips. En el cas de les pel·lícules liderades per un director, és alarmant que només el 27% tinguin equips paritaris. Es reforça així la importància del lideratge femení en els equips per incrementar la prèsencia de les dones a l’audiovisual.
Aquestes directores, a més, treballen amb pressupostos un 40% més baixos i totes les pel·lícules per sobre dels 3 milions i mig estan dirigides per homes. Tot i que enguany es concentren quatre pel·lícules dirigides per directores que tenen entre 1.800.000 i 3.500.000 €, la diferència entre el pressupost més alt d’una pel·lícula dirigida per una directora i la d’una dirigida per un director és de 2.500.000 €, encara un biaix dramàtic que posa més capes al sostre de vidre que topalla les directores.
El 30% com a sostre, es repeteix
Seguint amb les candidatures, pel que fa als càrrecs de lideratge en producció, guió i direcció, en els darrers quatre anys no s’ha superat la xifra del 30%, incrementar aquesta xifra és essencial, entre altres qüestions, perquè queda demostrat que els equips liderats per dones fomenten la presència d’altres professionals com a caps d’equip.
Celebrem que, malgrat aquestes xifres, els càrrecs històricament menys representats com són direcció de fotografia, música original, so, muntatge o efectes visuals tenen aquest any un 50% en les nominacions envers el només 33% de presència en les candidatures. Fet que volem destacar sobretot en la categoria de millor direcció de fotografia, amb un 75% de dones nominades, i en música original, amb un 50% de presència després de dos anys sense pràcticament representativitat en aquestes categories, ni en candidatures ni en nominacions.
Diversitat inexistent
Malauradament, les dades encara revelen un sector amb resistència a una transformació real, com ja vam destacar a la nota de premsa dels anteriors Premis Gaudí, la infrarepresentació dels col·lectius històricament invisibilitzats i discriminats, no ha millorat. En la majoria de casos, hi ha menys d’un 5% de representativitat d’aquests col·lectius en els equips, amb xifres molt alarmants com són les d’origen ètnic i/o racial (afrodescendent, 1%; àrab, 1%; asiàticdescendent, 1%; gitano, 1%). Per revertir aquesta situació i aconseguir un imaginari audiovisual lliure de discriminació i racismes és necessari el compromís de tot el sector i treballar amb narratives, temàtiques i cinematografies que aportin una perspectiva diferent i renovadora dels cànons patriarcals.
Malgrat tot, les sòcies més presents que mai als Gaudí
No volem deixar de celebrar els èxits de les sòcies nominades en aquesta edició dels Premis Gaudí. Estem molt orgulloses de la nominació al curtmetratge “Harta” dirigit per Júlia de Paz, i que va participar en el nostre programa #AccióCurts. Això ens anima a continuar treballant per impulsar els projectes i les cineastes que cada any s’hi presenten.
Enhorabona, companyes!
* Hem fet una cerca per donar visibilitat a totes les sòcies nominades, i a totes aquelles que formen part dels equips de les pel·lícules nominades en les categories de producció, direcció, guió, vestuari, so, muntatge, efectes especials, música original, direcció de fotografia, direcció de producció i direcció artística. Com no sempre podem accedir a aquesta informació completa de les fitxes tècniques, si qualsevol sòcia que formi part de les categories citades en les les nominacions a millor obra no apareix en aquest llistat, pot posar-se en contacte amb nosaltres a comunicacio@donesvisuals.cat i l’afegirem.
MILLOR PEL·LÍCULA
“Alcarràs”
Guió i direcció: Carla Simón
Muntatge: Ana Pfaff
Vestuari: Monica Bernuy
So: Eva Valiño
“Nosaltres no ens matarem amb pistoles”
Producció: Belén Sánchez
Muntatge: Juliana Montañés
“Suro”
Producció: Claudia Maluenda, Laura Rubirola
Muntatge: Adriana Ribas
MILLOR CURTMETRATGE
“Demà ho deixem”
Direcció de fotografia: Alba Cros
So: Nora Haddad
“El día que volaron la montaña”
Direcció: Alba Bresolí
Guió: Alba Bresolí i Laia Manresa
Muntatge: Nila Núñez i Meritxell Colell
So: Cora Delgado
“Harta”
Direcció: Júlia de Paz
Guió: Júlia de Paz i Núria Dunjó
Direcció de fotografia: Thais Català
MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL
“Cantando en las azoteas”
Guió: Xènia Puiggrós, Isa Campo
Producció: Valèrie Delpierre
Muntatge: Sofi Escudé
“El sostre groc”
Producció: Carla Sospedra
So: Anna Rajadell i Nora Haddad
Muntatge: Mariona Solé
“Oswald. El falsificador”
Guió: Maria-Libertad Castillo
MILLOR PEL·LÍCULA EN LLENGUA NO CATALANA
“La Maternal”
Guió direcció: Pilar Palomero
Producció: Valérie Delpierre
Muntatge: Sofi Escudé
Direcció d’Art: Monica Bernuy
“Mantícora”
Direcció de producció: Laia Ateca
“Pacifiction”
Muntatge: Ariadna Ribas
“Un año, una noche”
Producció: Isa Campo
So: Amanda Villavieja i Eva Valiño
Guió: Isa Campo
MILLOR DIRECCIÓ
Carla Simon per “Alcarràs”
Pilar Palomero per “La maternal”
MILLOR DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ
Mayca Sanz per “Suro”
MILLOR SO
Amanda Villavieja i Eva Valiño per “Un año, una noche”
Eva Valiño per “Alcarràs”
MILLOR MUNTATGE
Ariadna Ribas per “Pacifiction”
Ana Pfaff per “Alcarràs”
Ariadna Ribas per “Suro”
MILLOR GUIÓ ADAPAT
Isa Campo per “Un año, una noche”
MILLOR GUIÓ ORIGINAL
Carla Simon per “Alcarràs”
Pilar Palomero per “La maternal”