Els feminismes arriben reivindicatius als XVI Premis Gaudí

febrer 5, 2024 11:19 am

Premis Gaudí. Foto de les guanyadores.

Published by Leave your thoughts

La Gala dels Premis Gaudí d’ahir ens va deixar alguns moments meravellosos, que mereixen ser recordats. Parlaments com el de Yolanda Sey, Estibaliz Urresola Solaguren, Rosa Vergés, Carolina Yuste o Elena Martín, ens emocionen i ens fan sentir que hem de ser agraïdes amb les que ens precedeixen i buscar la solidaritat amb les que compartim el present. Va ser una gala de reivindicació dels feminismes, i no ens podem sentir més orgulloses de formar part d’aquest impuls, que en el nostre cas va començar sis anys enrere.

Potser un dels moments més transcendentals de la Gala va ser el de l’actriu i cantant Yolanda Sey, que dempeus a l’escenari va etzibar un discurs contundent sobre la discriminació a la qual es veuen sotmeses les persones racialitzades i el cul-de-sac sense sentit on es posen les diversitats.

Amb sentit de l’humor, però amb força i de manera punyent, Sey va evidenciar una platea de persones blanques i un sector on només hi ha un 7,88% de diversitat, segons dades extretes de les candidatures als Premis Gaudí per Dones Visuals. Com ella va reclamar, “diem que el cinema imita la vida, doncs jo no sé on viviu, però a la vida hi ha més d’un 7,88% de diversitat”.

Les presentadores de la Gala, Ana Polo i Maria Rovira, també van fer referència a la manca de diversitat de mirades. En aquest cas, centrant-se en els personatges LGTBIQ+, van dir: “Ja n’hi ha prou de personatges LGTBIQ+ estereotipats, secundaris, estrafolaris, nosaltres no volem ser una quota tenim dret a tenir personatges polièdrics exactament igual que vosaltres, els hetero.” 

Quant a la paritat dels equips liderats per dones, les presentadores van fer referència a les dades extretes per Dones Visuals sobre les candidatures dels Gaudí, que evidencien la diferència entre equips liderats per dones i per homes: “Quan les dones van cine es fan equips més equitatius. Equips paritaris en produccions amb directores, 80%. Equips paritaris en produccions amb directors, 15%. Si no manem nosaltres, no hi juga tothom.”

També moltes companyes van subratllar la necessitat d’un cinema segur, com va expressar la directora de ‘20.000 especies de abejas’, Estibaliz Urresola Solaguren, “hay que transformar el cine para que sea más libre de toda violencia y abuso contra las mujeres y contra todos los colectivos marginalizados que no disponen de la oportunidad ni el privilegio de poder acceder a contar sus historias”. En aquest sentit, volem posar de relleu la importància de reflexionar sobre els abusos i de posar les víctimes al centre.

Una gala que també va oferir un lloc a la demanda del cessament del foc a Gaza i el fi del genocidi contra la població de Palestina, petició a la que ens sumem sense fisures.

Reinvidicacions i celebracions

Els feminismes no solament van ser reivindicats, sinó també celebrats. Rosa Vergés va protagonitzar un moment històric: el primer Gaudí d’Honor lliurat a una cineasta. Ens va deixar reflexions magnífiques sobre la professió i sobre el paper de les dones, va parlar de cures i va reivindicar les oblidades: “Vull parlar d’aquelles dones que han fet grans aportacions a la societat i que han estat ignorades. Avui voldré a Alice Guy al meu costat, va ser la primera dona que va pensar en una ficció, i la primera persona al món a rodar-la”.

Per suposat, celebrem totes les premiades d’aquesta edició, entre les quals hi havia moltes sòcies de Dones Visuals.

  • Millor pel·lícula: CREATURA. Dirigida per Elena Martín, produïda per Ariadna Dot i Marta Cruanyas, muntatge d’Ariadna Ribas.
  • Millor pel·lícula en llengua no catalana: 20.000 ESPECIES DE ABEJAS. Produïda per Valérie Delpierre, direcció de fotografia per Gina Ferrer, so per Eva Valiño
  • Millor direcció: Elena Martín, per CREATURA
  • Millor muntatge: Ariadna Ribas, per CREATURA
  • Millor fotografia: Gina Ferrer, per 20.000 ESPECIES DE ABEJAS
  • Millor curtmetratge: EL BUS. Dirigit Sandra Reina, escrit per Sandra Reina i produït per Valérie Delpierre. Participant d’#AccióCurts!

Moltíssimes gràcies Valérie i Sandra pel vostre reconeixement. Que ‘El bus’ estigui arribant tan lluny és un orgull per a nosaltres!

Finalment, volem felicitar a totes les nominades i candidates, aixecar pel·lícules és difícil, llarg i a vegades demana de molta persistència. Alcem la copa per totes elles!

Tags:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix