La violència masclista al cinema: a la recerca de nous imaginaris

novembre 19, 2020 11:45 am

La violència masclista al cinema: a la recerca de nous imaginari

Published by Leave your thoughts

Taula rodona 23 de novembre 18h

De quina forma la violència masclista al cinema segueix alimentant la violència en la realitat? Com representar-la sense exercir una nova violència?

S’acosta el 25 de novembre, Dia Internacional per l’eliminació de la violència envers les dones i les nenes, Dones Visuals hem volgut posar de manifest la responsabilitat que l’audiovisual té en aquest objectiu.

Per això, des d’AccióEstudi hem organitzat la taula rodona La violència masclista al cinema: a la recerca de nous imaginaris que s’emetrà en streaming el dilluns 23 de novembre a les 18h en el canal de youtube de Dones Visuals.

A partir de seqüències exemple de diverses pel·lícules que es visionaran durant el directe, les ponents Imma Merino, Beatriz Mbula i les coordinadores d’AccióEstudi Anna Petrus i Sonia Herrera, comentaran com és el tractament de la violència contra les dones i com en cada una d’elles es reforça o, al contari, es denuncia la violència masclista.

PONENTS:

Anna Petrus Violència masclista

L Anna Petrus és, a més de cineasta, crítica de cinema, investigadora cultural i docent a la UIC, la UOC i a l’Agora Sant Cugat. Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra, ha dirigit múltiples peces audiovisuals, entre videoart, ficció i documental, que han recorregut festivals com Canes, Sitges, Gijón, Montréal, London Spanish Film Festival, entre tants d’altres. Ha escrit articles i crítiques cinematogràfiques a publicacions com Dirigido Por o el suplement Cultura/s de La Vanguardia, i a altres mitjans digitals com Blog&Docs, Transit o Contrapicado. També ha comissariat esdeveniments com el cicle “Cinergies” al CCCB (2008) i va ser programadora de la Secció Finisterrae del DocsBarcelona entre el 2010 i el 2012. Actualment és Directora Artística del Festival de Cinema Memorimage de Reus; col·laboradora al diari Ara, on escriu sobre cinema, audiovisual i feminisme; està desenvolupament el seu primer llargmetratge de ficció titulat “Ulls de Gat” i escrivint la seva tesi doctoral al voltant de la cultura de la violació al cinema en el marc dels Estudis Fílmics Feministes. Forma part de la Junta Directiva de Dones Visuals, l’associació de dones cineastes de Catalunya.

La Sonia Herrera és Doctora en Comunicació Audiovisual i Publicitat a la línia d’Estudis audiovisuals des de la perspectiva de gènere amb la tesi titulada “Cuando las heridas hablan. La representación del feminicidio en Ciudad Juárez en el cine documental desde las epistemologías feministas”. Està especialitzada en estudis feministes en les ciències socials, periodisme de pau i educomunicació. Dedica la seva tasca d’investigadora independent a l’anàlisi i crítica feminista de mitjans de comunicació, especialment enfocada en cinema i sèries de televisió. És docent del Màster de Gènere i Comunicació i del Màster de Salut Internacional i Cooperació (ambdós de la UAB), professora convidada habitual del Màster en Desenvolupament, Cooperació i Acció Comunitària de la Fundació Pere Tarrés (URL) i tutora en l’àrea de Feminismes i diversitat sexual del Grau d’Educació Social de la Universitat Oberta de Catalunya.

Així mateix, forma part de l’equip de l’Observatori Regular per la Igualtat de Gènere en Noticiaris (ORIGEN), de l’Associació de dones cineastes i mitjans audiovisuals (CIMA), la Latin American Studies Association (LASA), la Xarxa Iberoamericana de Narratives Audiovisuals (Red INAV) i de l’Observatori sobre la Cobertura Informativa de Conflictes (OCC) de la Universitat Autònoma de Barcelona. També és co-coordinadora d’Acció Estudi a Dones Visuals i delegada d’investigació de l’Associació de dones cineastes i mitjans audiovisuals (CIMA), a més d’activista en entitats vinculades als drets humans i el feminisme com La Casa (Colective feminista antirracista), la Taula per Mèxic i la Lliga Internacional de les Dones per la Pau (WILPF, per les seves sigles en anglès).

Imma Merino, periodista de El PuntAvui.

La Imma Merino és periodista i crítica de cinema. Llicenciada en Filosofia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctora en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra. Escriu regularment sobre cinema i temes culturals al diari El Punt (ara El Punt/Avui). També és col·laboradora del suplement Cultura(s) de La Vanguardia i de la revista cultural L’Avenç. És professora d’Història del cinema i d’Anàlisi dels mitjans de comunicació a la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona i imparteix l’assignatura Documental de creació al Màster en cinema de la Universitat Pompeu Fabra.

La Beatriz Mbula és actriu i creadora polivalent amb gran iniciativa en el desenvolupament de nous projectes. Sumant més de deu anys d’experiència en el sector teatral i en la creació de contingut audiovisual. Acaba d’egresar en el curs de Guió de Cinema que ofereix la UNED. Participa al programa formatiu de creació audiovisual de Sobre Cinema. LA FÀBRICA, Notodofilmfest 2019. Titulada Superior en Art Dramàtic en l’especialitat d’Interpretació Gestual de la RESAD.

Co-creadora de “NonMelancolieMgz” espai online on presenten a diferents personalitats afro de la cultura espanyola actual. Fa menys d’un any va donar vida a “Assumpte Casting”, minisèrie que narra els càstings als quals s’enfronta una noia afrodescendent que busca trobar el seu lloc a la gran pantalla. En els últims anys s’ha produït diferents curtmetratges entre els quals es troben “Negació”, “No està” i “Sóc actriu”. Com a actriu ha participat en diversos audiovisuals que van des de videoclips fins passant per fashions films. Podem col·laboracions en “Besop @” curtmetratge dirigit per Isabel Lola, “La Terra dels meus somnis”, un curt de Victòria Evita, “La purificació” Luxury bags by Araceli Garcia, “Sing the Song” de el grup musical Raisa.

En teatre destaca l’experiència que li va fer viatjar al seu país de procedència, Guinea Equatorial. Amb la cia Alaya Theater Group representa “Per nenes negres que han considerat el suïcidi quan el arc de Sant Martí és suficient”. Primera adaptació en espanyol de la meravellosa obra de Ntozake Shange.

Dins el marc Lisboa, capital Iberoamericana de la cultura 2017 “Participa amb la cia Teatro Niño Proletario (Xile) en la creació col·lectiva juntament els alumnes de l’Escola Superior vaig donar Teatre i Cinema de Lisboa. Sorgint així “SUL” en coproducció amb el Teatre María Matos.

Tags: ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix