Dona suport econòmic al projecte de Dones Visuals
Les tutores d’Acció Viver 2020
Les tutores d’Accio Viver 2020 ens parlen del què significa el procés d’escriptura d’una pel·lícula.
Laia Manresa i Marta Grau han estat les tutores d’Acció Viver des de la seva primera edició. Com a creadores que són, saben com és el procés d’escriptura d’un guió, ja sigui per a un documental, una pel·lícula o una sèrie de televisió. A banda de la seva experiència, per les seves mans han passat desenes de guions i projectes als quals han donat assessorament. Per tercer any, s’incorporen a l’equip d’AccióViver 2020 per rebre, acompanyar i assessorar els sis projectes de les guionistes i directores que es seleccionaran.
Els hem demanat que ens parlin del procés d’escriptura, dels sentiments que genera i de com es guanyen les batalles i s’escalen els murs que a vegades formen part del procés de creació i desenvolupament d’una pel·lícula o sèrie de televisió.
VULNERABILITAT, SOLITUD I PLAERS
Escriure pot ser un procés molt solitari, ple de dubtes, pors i angoixes. Per contra de la imatge idealitzada que es té dels processos d’escriptura, la realitat sovint comporta moments de pèrdua, desànim i desorientació. I és que, per arribar a bon port amb una història pròpia, s’ha de tocar a vegades punts que fan sentir vulnerable, sigui perquè es necessita mostrar una part de sí mateix que resulta vergonyosa o dolorosa, sigui perquè es traspassen fronteres cap a nous territoris inexplorats que generen massa inseguretats. En qualsevol cas, aquest camí dificultós és necessari per tal que les històries siguin bones històries, ja que cal tocar els racons d’allò que ens fa humans per arribar a fer vibrar més endavant la sensibilitat dels qui ens veuran a les pantalles.
Per això, sentir que algú entén la teva història, s’arremanga i t’ajuda a caminar pels laberints creatius és un descans i una companyia que alleuja. He estat a un i a altre cantó del procés i sempre tinc la sensació que és com endinsar-se per un camí dins d’un bosc desconegut cap a una muntanya molt alta. Quan escrius, t’hi fiques de cap, però sovint perds el rastre del camí que tenies. Les branques dels arbres no et deixen veure les mil possibles rutes que hi ha per arribar al cim. Algú que t’acompanya en el procés, t’ajuda perquè és capaç de sobrevolar aquest bosc, veure-ho tot a vista d’ocell. És igual de plaent sortir del bosc i arribar al cim en bona companyia com veure a algú que escriu finalment sortir-ne amb una bona història. Des d’ambdues bandes, escriure històries és d’un plaer indescriptible.
Marta Grau
Tutora de ficció a AccióViver
Marta Grau és guionista, escriptora i editora de guions, i actualment porta la coordinació i direcció argumental de Les de l’hoquei, que tenen segona temporada a TV3 i doblatge anglès a Netflix; la seva mini-sèrie Tornarem va guanyar el Premi Gold Panda a millor guió i Premis Gaudí i ATV a millor mini-sèrie de televisió (2013).
SUBMERGIR-SE EN LA IDEA DE MANERA INTENSA
Fer una pel·lícula és sempre una aventura intensa, complexa i plena de sorpreses. L’escriptura ens permet explorar la seva essència, trobar-hi els sentits i dibuixar el plànol d’allò que finalment acabarà sent. I el Viver ofereix un valuosíssim acompanyament en aquest camí que ben sovint es torna incert i perillós.
El primer regal del Viver és doncs que algú vetlli de ben a la vora la teva cerca creativa. A banda d’aquest, el Programa n’ofereix d’altres. El segon és un espai on retirar-te de les presses i la saturació de la vida quotidiana per submergir-te amb intensitat en la teva pel·lícula, oportunitat insòlita en els temps que vivim. I el tercer, un grup de dones que estan en un procés molt semblant al teu: una comunitat d’iguals, un espai segur on acaronar els desitjos des de la complicitat.
La combinació d’aquests tres ingredients esdevé una recepta altament eficaç per fer volar pels aires l’isolament que massa vegades impregna els viatges creatius, esverlar la soledat i començar a somniar juntes.
Laia Manresa
Tutora de documental a AccióViver
Laia Manresa és guionista i directora de pel·lícules documentals. Va estar doblement nominada als Premis Gaudí 2020 per dos documentals, City of Sale (coguionista amb Laura Álvarez) i Idrissa, crònica d’una mort qualsevol (guionista); com a directora destaca Morir de dia, codirigida amb Sergi Dies, i amb set candidatures als Premis Goya 2012.