Master Class de direcció de fotografia amb Caroline Champetier

abril 26, 2022 3:49 pm

Published by Leave your thoughts

La directora de fotografia Caroline Champetier farà una masterclass exclusiva per a sòcies de Dones Visuals on explicarà la seva experiència il·luminant el clàssic de Chantal Akerman, ‘Toute une nuit’, just després de la projecció d’aquesta peça, en una còpia recentment restaurada i que veu la llum per primera vegada amb motiu d’aquest acte que es celebrarà a la sala Zumzeig el pròxim 9 de maig.

Directora de fotografia de directores com Naomi Kawase o Margarethe von Trotta, la francesa Caroline Champetier es va estrenar el 1974 en la seva professió amb ‘Toute une nuit’, pel·lícula que ella mateix ha restaurat. Aquesta sessió doble amb projecció i masterclass s’emmarca dins del programa de capacitació #AccióDeCap i està organitzada per Dones Visuals i l’AEC Asociación española de directoras y directores de fotografía, amb el suport d’Aluzine Rentals, Ohlalà Festival de cinema francòfon de Barcelona, Mostra Internacional de Films de Dones, Directoras de fotografía, Wallonie Bruxelles International, Ambassade de France en Espagne i l’Institut Français.

La jornada, que se celebrarà el pròxim 9 de maig, comptarà amb una classe magistral de la directora de fotografia Caroline Champetier, i la projecció restaurada d’una de les seves pel·lícules, Toute une nuit, de Chantal Akerman. Després de la sessió, comptarem amb una trobada networking per intercanviar experiències i coneixements entre les participants.

PROGRAMA

Dia: 9 de maig
Hora d’inici: 19 h.

  • Presentació a càrrec de Marta Selva i Diana Mizhrari
  • Projecció Toute une nuit, de Chantal Akerman
  • Master Class a càrrec de Caroline Champetier

A partir de les 22h: Trobada networking al Bistrot del Zumzeig.


Lloc: Zumzeig Cinema (Carrer de Béjar, 53)
Inscripció: Exclusiva per a sòcies de Dones Visuals (has rebut un correu amb el teu enllaç d’inscripció. Si no l’has rebut, pots posar-te en contacte amb nosaltres a info@donesvisuals.cat)

Toute une nuit de Chantal Akerman

Títol original: Toute une nuit
Títol en castellà/català: Tota una nit
Directora: Chantal Akerman
País: Bèlgica
Producció: Avidia Films, Paradise Films. 1974
Guió: Chantal Akerman
Fotografia: Caroline Champetier
Muntatge: Luc Barnier
Interpretació: Natalia Akerman, Philippe Bombled, Jacques Bauduin, Ingrid De Vos, Luk De Konink
Durada: 90 minuts
Versió: original francesa
Format: 35 mm
Distribució: Paradise Films, Brussel·les
Edició de la Mostra Films de Dones: 10ª Edició – 2002
Secció: Retrospectiva Chantal Akerman

Sinopsi: Chantal Akerman ens proposa diversos fragments de discursos amorosos, trossos de relats. La ficció es troba amb el cinema d’avantguarda: plans fixos, enquadraments geomètrics, seqüències llargues i uns actors que semblen tenir una relació més intensa amb la seva veritat que amb la realitat. Tres danses properes al ritual ritmen un film amb una banda sonora constituïda pel registre de sons i estranys diàlegs que configuren una nit especialment calorosa en què homes, dones i criatures, empesos pel desig, es deixen endur per l’excés dels seus sentiments fins a l’alba.

Caroline Champetier (1954, París)

Directora de fotografia, realitzadora i professora d’estudis de cinema, el 1976 completa la seva formació en imatge i realització al si de l’Institut des Hautes Études Cinématographiques (l’actual La Fémis). Inicia la seva carrera professional com a segona assitent de fotografia aquell mateix any, incorporant-se a l’equip del director de fotografia William Lubtchansky. Després de nou anys formant part d’aquest equip, i de treballar com assistenta del realitzador Dominique Chapuis, el 1981 s’estrena com a directora de fotografia de curtmetratges de Jacques Rivette i de Jean Eustache. Finalment, el 1982, de la mà de Chantal Akerman i el seu film Toute une nuit, dirigeix per primer cop la fotografia d’un llargmetratge. A aquesta experiència li segueix la feina amb Jean-Luc Godard, amb qui ha continuat treballant al llarg de la seva carrera, com Aria: Enfin il est en ma puissance (1986), Soigne ta droite (1987) i Hélas pour moi (1992). Si amb aquest realitzador construeix un estil visual imprès d’una pàtina de nostàlgia, al costat de Jacques Doillon desenvolupa un interès per la modernitat que es pot observar a pel·lícules com L’Amoureuse (1987) o La fille de quinze ans (1988). 


Després de signar la fotografia de films d’Agnès Varda, Philippe Garrel, Benoît Jacquot o Jacques Rivette, la seva gran sensibilitat i el vincle ètic i estètic amb Néstor Almendros, la porten a treballar amb la nova generació de cineastes francesos. Champetier és responsable de la fotografia de La sentinelle (1991) i L’Aimée (2006) d’Arnaud Desplechin, o de pel·lícules de Xavier Beauvois, de les que val la pena destacar Des hommes et des dieux (2009), amb la que guanya el premi César a la millor fotografia. A partir d’aquest moment la seva participació en produccions de cineastes internacionals comença a esdevenir habitual. Directores i directors com Naomi Kawase, Margarethe von Trotta, Tawfik abu Wael o Amos Gitaï han confiat la fotografia de les seves pel·lícules a aquesta artista de la imatge. Annette, de Leos Carax i Napalm, de Claude Lanzmann són dos dels seus últims treballs com a directora de fotografia.


Caroline Champetier és presidenta de l’Associació francesa de directors de fotografia cinematogràfica des de 2009 i intervé regularment a les escoles de cinema franceses La Fémis, Louis Lumière i CinéFabrique.
Des dels inicis, i en paral·lel a la seva carrera com a directora de fotografia, Champetier ha dirigit nombrosos curtmetratges. A més, el 2013 va estrenar Berthe Morisot, el seu primer llargmetratge i al 2015 el documental Nuytten/Film, on manté una conversa amb el cineasta Bruno Nuytten sobre la seva relació entre el cinema, l’art i l’artesania. 

Presentació a càrrec de Diana Mizrahi i Marta Selva

Marta Selva Masoliver, llicenciada en història Moderna i Contemporània per la UAB, ha estat professora associada de Teoria i anàlisi del Film i la Televisió en la UAB (1993-2003) i a la Universitat Rovira i Virgili (2006-2016) tambien ha exercit docència en el Postgrau de la Diplomatura de Pau(UAB) i del Màster de Gènere i Comunicació (UB). Actualment és professora del Màster de Documental creatiu de la UAB. Ha impartit classes també a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat Oberta de Catalunya. Ha estat codirectora de la Mostra Internacional de Films de Dons i de la cooperativa Drac Màgic de 1979 fins a 2003 i de 2010 fins a 2017.

Diana Mizrahi Cengarle (Buenos Aires, 1988), periodista i cineasta. Després d’investigar el tractament dels mitjans de la diversitat cultural i a les migracions amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya i realitzar tallers de formació fotogràfica a Tessalònica, participa en el laboratori d’experimentació audiovisual Malnascudes.av, amb qui estrena Ware. Compagina la feina a Drac Màgic amb l’anàlisi fílmica i la direcció fotogràfica. Al 2021 va formar part de l’equip d’À procura da estrela, llargmetratge de Carlos Martínez Peñalver, cineasta amb qui desenvolupa una peça sobre la memòria i el contraban que ha rebut la beca de recerca i innovació del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Strana, el seu primer film en desenvolupament, va guanyar el Premi al Millor Pitch del Majordocs 2021.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix