Dones Visuals alerta que les candidatures dels Premis Gaudí són desiguals quant a gènere i diversitats

desembre 17, 2020 11:34 am
Published by Leave your thoughts
  • L’Associació remarca que el sector audiovisual és majoritàriament blanc i amb una mirada occitocèntrica.
  • En quant a gènere, la desigualtat en el sector segueix persistint: només un 27% de dones opten a candidatures de càrrecs tècnics.
  • Segons l’Acadèmia del Cinema Català: Un 30% de les produccions inscrites pel 2021 estan dirigides o co-dirigides per dones, un percentatge que baixa al 15% en la direcció de llargmetratges.

Barcelona, 17 de desembre de 2020. Dones Visuals alerta que la radiografia del sector cinematogràfic que representen les candidatures dels Premis Gaudí 2021 de l’Acadèmia del Cinema Català reflecteixen un sector majoritàriament blanc i poc divers.


Per això, l’Associació reclama que s’elaborin polítiques audiovisuals amb perspectiva interseccional tant a nivell de representativitat en nombre de professionals, com de representació en l’imaginari audiovisual d’aquests col·lectius social i històricament invisibilitzats, constantment estigmatitzats, ja sigui per condició de gènere, identitat sexual, origen, discapacitat funcional i/o neurològica, ètnia i raça. A més, denuncien també la baixa representativitat de dones en la majoria de candidatures i la persistència del sostre de vidre a tot el sector.

Actualment, la situació del sector audiovisual és molt preocupant en relació amb la diversitat, ja que no existeixen dades d’aquesta desigualtat a la Indústria. Dones Visuals denuncia que sense aquestes dades no es pot saber fins on arriba i quins són els col·lectius més afectats, informació imprescindible per poder aplicar les mesures correctores més adients. És una de les demandes que l’Entitat va fer a la compareixença de la Comissió d’Estudi de la Reconstrucció i la Reactivació Socials i Econòmiques (CERSE) del Parlament de Catalunya. “Si no sabem quantes som, aquests col·lectius no només han estat històricament discriminats, sinó que ho estan actualment dins del nostre sector i també per l’administració pública”, explicava Salima Jirari, membre de la Junta de directiva de Dones Visuals, a la compareixença.

Les demandes de Dones Visuals van més enllà de les dades de representació. L’entitat alerta de la persistència de continguts discriminatoris tant per a les dones i trans, com per als col·lectius abans esmentats. L’entitat recorda la potència de l’audiovisual com a generador d’imaginari col·lectiu i la responsabilitat de tot el sector, sobretot de les administracions públiques. Una de les mesures que Dones Visuals ha proposat a l’ICEC i també a l’ICAA ha estat la incorporació de persones expertes en perspectiva de gènere i diversitats i cinematografia a les comissions de valoració de projectes, així com la diversificació de la composició d’aquestes comissions. Dones Visuals ha pogut comprovar en els seus programes d’acompanyament a cineastes, com aquestes mesures no solament han augmentat la interseccionalitat en els perfils de les participants, sinó que també s’ha incrementat la qualitat dels projectes.

Les candidatures en càrrecs de difícil accés i els sostres de vidre

Des de Dones Visuals han fet una comparativa des de 2017 fins al 2021 en la qual es veu l’evolució a les candidatures dels Premis Gaudí en matèria de gènere. Si és veritat que les candidatures com Millor Direcció han passat d’un 18% a un 24%, aquest augment és anecdòtic tenint en compte que quasi un 80% de candidatures estan liderades per homes. Aquesta problemàtica es veu reflectida sobretot en les candidatures de difícil accés com són: candidatures a Millor so, Millor muntatge, Millor fotografia o Millors efectes visuals, suposant aquests càrrecs només un 27,58% de les candidatures.

Des de l’Acadèmia assenyalen que aquesta edició “el balanç de gènere en la direcció de les produccions de l’actual convocatòria, incloent-hi llargs de ficció i documentals, pel·lícules per a televisió i curtmetratges, confirma un desequilibri similar al de la passada edició en termes globals i situa en un 30% les pel·lícules candidates amb dones directores al capdavant”. Enguany només 21 de les 60 pel·lícules candidates als XIII Premis Gaudí estan dirigides o co-dirigides per dones. Altres dades que han assenyalat: “Pel que fa a la proporció de dones en la direcció de llargmetratges de ficció, el percentatge és del 15%, el més baix dels darrers cinc anys: només 4 dels 26 tenen direcció femenina.

D’altra banda, 43 productores i 85 productors han impulsat les produccions catalanes candidates als premis en aquesta edició, una participació del 33% de dones productores que reprodueix un desequilibri similar al de la direcció”. Per tot això, Dones Visuals posa de manifest que cal un compromís de tot el sector per aconseguir no solament un imaginari audiovisual lliure de discriminació i racismes, sinó per enriquir-lo amb narratives, temàtiques i cinematografies que també necessiten una perspectiva diferent i renovadora dels cànons patriarcals.

Tags: , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix